Cadillac klub Česká republika

Výměna motoru 350 cui V8

1979 Cadillac Eldorado Biarritz

Hledá se dárce srdce

Toto Eldorado již od koupě současným majitelem jevilo známky toho, že by se motor rád odebral na zasloužený odpočinek.

Vůz prošel náročnou renovací a součástí této renovace byla i výměna motoru. Od renovace stávajícího motoru se upustilo již v počátku plánování a bylo rozhodnuto o koupi zcela nového motoru. Zakoupil se nový motor 350 cui GM Oldsmobile, který byl do vozidla montován od roku 1979 v rámci koncernového sjednocení. Tento motor je poměrně hojně rozšířen a nebyl tedy velký problém zakoupit v USA tzv. NOS původní motor. Následovala známá cesta: srdce Cadillacu se zavřelo do kontejneru, zatímco v Čechách na transplantaci srdíčka čekal nemocný Cadillac, který chřadnul v rohu garáže.

Tak to vybalte

Nečekalo se příliš dlouho a do dílny nacouvala dodávka a několikero zdatných chlapů vyložilo paletu a na ní důkladně zabalené cosi, co se podobalo mimozemskému kokónu vetřelce. Zdálo se že přišlo něco jiného! Chlapi rychle vybalit.

Ne opravdu to není vajíčko vetřelce. Všem se znatelně ulevilo při pohledu na nové srdíčko. Krása opravdu krása. Na paletě stojí zakonzervovaná nová 350 plná síly. Ten pohled skutečně stojí za vše, právě čerstvě narozený motor, který se točil jen při úhlování klikové hřídele. Vše září novotou a voní po konzervačním oleji.

Operace začíná

Kolego, citlivě odpojte baterii, ať ho nic nebolí.

Po uvedení do umělého spánku začíná ta nejlehčí práce. Pohoda, říkáme si a začínáme s demontáží příslušenství a svazků elektroinstalace. Vše jde povolit, nic nikde nepraská, a tak operace probíhá bez větších komplikací, což u tak starého pacienta je skoro s podivem. Vzhledem k faktu, že před necelým rokem tento Cadillac prodělal opravu převodovky, nebylo nutné demontovat celý agregát z vozu a tudíž se demontoval jen motor oddělený od převodovky. A tady již začíná ta horší část. Všechno je těžké a dost špinavé, ale co jdem do toho.

Zde je třeba poukázat, že i když se jedná o vůz s předním náhonem a motorem uloženým v podélné ose vozu, je demontáž samotného motoru velice snadná a není třeba speciálních přípravků a držáků.

Po odstrojení kompletního příslušenství jsme přistoupili k demontáži dílů motoru kvůli snížení váhy samotného motoru. Nechtělo se nám manipulovat se spoustou zbytečné váhy, když je možné jí bez problémů demontovat. Demontovalo se kompletní sání, kde se ukázalo, jak je motor velice těžce karbonizován. Dále ventilová víka (karbonizace doslova strašidelná, předchozí majitelé buď neměnili olej v předepsaných intervalech, nebo se tam lil nekvalitní olej), vodní pumpa, rozdělovač, sběrná výfuková potrubí a startér. Samotné oddělení motoru od převodovky proběhlo bez větších komplikací, a tak během pár hodin práce už nemocný motor ležel na podlaze dílny.

Flákněte to tam, ať to vrčí

Montáž nového motoru probíhala poměrně dlouho na paletě. Tentokráte nám nešlo o váhu samotného motoru, ale o pohodlnost montáže dílů motoru. Na paletě máte dostatek místa pro montáž krytu rozvodů, vodní pumpy a olejové vany a olejové pumpy.

Po uložení motoru do vnitřku vozu pak přišlo na řadu kompletní sání a ostatní díly s příslušenstvím a kebeláží motoru. Všechny staré součásti se musely důkladně dekarbonizovat a očistit, nicméně původní zůstala jen ventilová víka a olejová vana s výfukovým sběrným potrubím a rozdělovač. Ostatní díly se montovaly nové. Olejová pumpa, startér, vodní pumpa a spousta dalších drobností jako kabely zapalování, víčko rozdělovače s palcem, svíčky zapalování a některá čidla motoru. Zkrátka vše potřebné k bezproblémovému chodu motoru. Vzhledem k předchozímu měření na starém motoru se ukázalo, že je špatný katalyzátor, a tak se montoval nový katalyzátor a kompletně nový výfuk.

Všechno namontováno, vše nalito a vše zkontrolováno. Tak znovu vše zkontrolovat. První spuštění motoru se nazadržitelně přiblížilo a v nás rostlo napětí. Na tohle si musím umýt ruce, možná se jít osprchovat a obléct si něco svátečního. No ale co když se něco nepovede a budu se muset v něčem šťourat, raději si jen umeju ruce a monérky si nechám.

Otočení klíčku, zabzučení benzínové pumpy, startér se vehementně zakousnul do věnce a lehce roztočil motor a pak to přišlo. Zamlácení, zaklepání, olej se již dostal do hydronastavovačů a pak to známé dunění a bublání. Sdíčko klepe, pozorujeme jeho puls na indukční pistoli a základní nastavení tam máme. Třese se to třese, klepe se to klepe. Motor běží tak syrově, ale co chcete, když se narodíte a hned po vás někdo chce, abyste utočili takového materiálu.

První jízdy, první náměry a první seřizování, první výplach oleje... to vše je první a nezapomenutelné, stejně tak jako je nezapomenutelný pohled na novou V8, když se rozbalila na paletě.

Na fotografiích můžete společně s námi demontovat a znovu namontovat nový motor. Užijte si to stejně tak jako my.

výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru výměna motoru

Marek Doubrava
Karel Beneš

1979 Cadillac Eldorado Biarritz

Nahoru

(c) 2005-2016 Cadillac klub Česká republikawww.cadillac.czcadillac@cadillac.cz

Cadillac klub na ČR Facebooku, USMotors - magazín nejen o amerických autech

 

Stránky provozuje spolek Cadillac klub Česká republika, z. s. Cadillac klub Česká republika není provozován společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Tyto stránky nejsou provozovány společností Generals Motors LLC ani jinými jejími spolupracujícími subjekty. Slova "Cadillac" jsou použita pouze k identifikaci stránek a produktů, a neznamenají příbuzenství nebo souvislost s výrobcem, nebo prodejci této značky. Všechny ostatní obchodní značky a jména jsou majetkem jejich vlastníků a jsou použity pouze k identifikaci produktů, a neoznačují nějaké příbuzenství nebo spojitost mezi stránkami a majitelem obchodní značky. Tyto stránky jsou určené pouze k informaci pro členy a příznivce Cadillac klubu Česká republika. Informace na těchto stránkách vyjadřují názory individuálních osob, které nemají odpovědnost za použití těchto informací.